Az ESP vagy elektronikus menetstabilizáló rendszer egy modern vezetéstámogató rendszer, ami segít visszaszerezni az irányítást a megcsúszott kerekű, sodródó autó felett. Óriási segítséget jelent az akadályok kikerülése, illetve a rosszul bevett kanyarok korrigálása során. Mit érdemes tudni az ESP-ről, és hogyan működik?
Az ESP jelentése magyarul elektronikus menetstabilizáló vagy dinamikus menetstabilizátor, ez az angol Electronic Stability Program talán két legtöbbet használt fordítása. Fontos tudni, hogy nemcsak így találkozhatunk vele; vannak gyártók, akik más kifejezéseket használnak (ESC, VSA, VDC, DSC, DTSC stb).
Az ESP jelentése elektronikus menetstabilizáló.
Bár az ember nem gondolná, a technológia már 1995 óta létezik. Elsőként a Bosch fejlesztette ki a Mercedes-Benz számára, azóta pedig bevett autóipari megoldássá vált. Az Európai Unióban 2014-től kötelező tenni az új autókba, és már – az egyébként lazább szabályozásáról híres – Egyesült Államokban is kötelező. A technológia hasznosságát remekül érzékeltetik az alábbi számok:
Az ESP tehát nem csak hasznos apróság, hanem egy valóban életmentő rendszer, ami okkal kötelező lényegében minden modern autóban.
És hogyan működik az ESP? A rendszer működési alapelve a következő:
Nézzük is meg kicsit részletesebben! A szenzorok folyamatosan monitorozzák a kormány állását, illetve a pedálok helyzetét, így az autó pontosan „tudja”, hogy mi a sofőr szándéka. Ezzel párhuzamosan azt is érzékeli, hogy mi történik valójában: merre állnak és milyen gyorsan forognak a kerekek, illetve egy giroszkóp segítségével azt is nyomon követi, hogy hogyan forog az autó a középpontja körül, azaz hogyan pördül. A legtöbb esetben tökéletesen átfed a vezető szándéka és az autó viselkedése, ilyenkor semmi dolga nincs az ESP-nek.
Ha viszont nincs összhangban a kettő, akkor bajban vagyunk, mert a kerekek nem tapadnak rendesen, és elveszítettük az irányítást az autó felett. A bajt csak tetézi, hogy a rutintalan sofőrök időnként hirtelen fékezéssel reagálnak a megcsúszásra, ami általában csak ront a helyzeten. Itt jön be ez elektronika „őrangyala”, ami nagyon nagy idői felbontással, a másodperc törtrészére levetítve egyesével fékezi a kerekeket a hidraulika segítségével, illetve blokkolja a sofőr veszélyes, meggondolatlan fékezését, hiába lépett rá teljes talppal a fékpedálra.
Nézzünk meg két gyakorlati példát is, így mindjárt tiszta lesz, hogyan kell elképzelni a menetstabilizátor működését!
Az első példában gyorsan ki kell kerülnünk egy úton található akadályt, például egy vihar által letört ágat. Balra rántjuk a kormányt, majd amikor visszakormányzunk jobbra, hogy időben visszatérjünk a saját sávunkba, az autó kifarol, azaz a hátsó része csúszni kezd és tehetetlenül sodródik előre. Az ESP elektronikája ilyenkor pontos utasításokat ad a hidraulikai rendszernek, amely addig fékezi az úgynevezett ívkülső kerekeket (ebben a példában a bal oldali kerekeket), amíg szükséges. Mi szerencsés esetben csak annyit veszünk belőle észre, hogy egy-két másodpercig felvillant az ESP lámpa, és meglepően simán sikerült visszanyernünk az autó feletti irányítást.
A második példában nagy sebességgel haladva túl gyorsan próbáltunk bevenni egy balkanyart, és azt vesszük észre, hogy autónk eleje kifelé sodródik, a szalagkorlát felé. Az EPS rendszer ebben az esetben pont az úgynevezett ívbelső kerekeket (a jelen példában a jobb oldali kerekek) fékezi, mi pedig sikerrel bevesszük a kanyart.
Sajnos az ESP sem mindentudó. Bár rengeteg balesetet megakadályoz, sajnos nem írja át a fizika törvényeit, így ne gondold, hogy innentől nyugodtan vezethetsz sportosabban. Az ESP-t nem ezért hozták létre, hanem azért, hogy az esetleges hibák és váratlan helyzetek esetén megelőzze a baleseteket!
Sok sofőrt érdekel, mi az esp funkciója.
Sofőrként élet és halál ura vagy, akár szeretnéd, akár nem… Ezért nagyon fontos, hogy ne bízd magad túlzottan az egyébként fantasztikus menetstabilizáló elektronikára, hanem vezess óvatosan, az útviszonyok figyelembe vételével.
Ugyanúgy alapvetés, hogy nem ülsz alkoholfogyasztás után, korlátozott ítélőképességgel a volán mögé. Mivel Magyarországon zéró tolerancia van érvényben az alkoholfogyasztással kapcsolatban, ha rosszul ítéled meg a helyzetet, az bizony ittas járművezetés vádjához vezethet, ami súlyos következményekkel járhat, beleértve a pénzbírságot, a jogosítvány elvételét és akár a börtönbüntetést is. Ha alkoholt fogyasztottál, dönts felelősségteljesen, és csak utasként ülj az autódba, méghozzá a Sofőrhívó segítségével.
Sofőrhívó applikációnk több szempontból is jó választás:
Töltsd le a Sofőrhívó applikációt,
Hasonlítsd össze akár 15 sofőrszolgálat ajánlatát és válassz ár, gyorsaság, értékelések, vagy biztosítás alapján!
Android telefonodra a Google Play-en keresztül,
Ios készülékre pedig a Apple Store-ból tudod letölteni.