ClickCease

Mi történik az utánképzésen? – Ittas vezetés és ami utána jön

Emberek az utánképzésen

Az ittas vezetésről és az ittasan okozott balesetekről szóló történetek általában úgy végződnek, hogy megtudjuk milyen büntetést szabott ki a bíróság. Egy fontos rész, az utánképzés azonban ritkán kerül szóba.

Ugyan az utánképzésre nem csak alkohol és más tudatmódosító szerek hatása alatt hatósági intézkedés alá vont vagy balesetező sofőrök kerülnek, de mégis igen nagy százalékot tesznek ki. 7 csoportra oszlik a folyamat.

Utánképzésre kötelezettekké válhatnak a módosult tudatállapotban volán mögé ülők mellett azok is, akik notórius szabályszegőként túl sok pontot szednek össze vezetéstechnikai, KRESZ-ismereti vagy magatartási hiányosságaik miatt. Illetve részt vesznek a programon olyanok is, akiknek nem kötelező, de csökkenteni szeretnék pontjaikat.

Besorolás – I-II. program

A részvevő először egy pszichológussal beszélget a feltárás részeként, az itteni eredmények alapján dől el, hogy a hét programból melyiken kell részt vennie. A gyengén teljesítőknek az egyes és kettes program jut, aminek része a KRESZ-oktatás is, melynek végén ismét vizsgát kell tenniük, akárcsak jogosítványuk megszerzésekor kellett.

III. program – A pontgyűjtők

Központi eleme a magatartás korrekció, azok kerülnek ide, akiknek rendszeresen nem sikerül a közlekedési szabályok követése. Elsősorban itt landolnak azok, akiktől a büntetőpontjaik miatt vonták meg jogosítványukat, illetve azok, akik ezt szeretnék megelőzni pontcsökkentéssel. Az okmányiroda 12 pontnál hivatalosan értesít, így ekkor van lehetőség a megelőzésre. Itt – és a hármasnál magasabb besorolású utánképzéseken KRESZ teljesítésre, vizsgára nincs szükség, az igazolás megszerzésének feltétele a jelenlét, pontosan, vezetőképes állapotban. A pontrendszer alapján önként jelentkezők, kizárólag ezt a programot vehetik igénybe.

Jellemzően a résztvevők azok a sofőrök, akik pl. munkájukból kifolyólag sokat vannak az utakon, és nem agresszív vezetési stílusuk, hanem döntési és vezetéstechnikai hibáik miatt kapják a pontokat. Viselkedésmintájuk jellemzően nem változik, ők tipikusan visszaesők. Mivel esetükben a baleset elkerülése a jószerencsén múlik, a hármas egy kissé a négyes program előszobája is… azoké, akiket elhagyott a jószerencse.

IV.program – Akikkel már igazán megtörtént a baj

A heteshez hasonlóan itt is hosszabb lélegzetvételű, 25 órás foglalkozásról van szó. A négyes csoport tagjai általában nem vétettek nagyobbat a többi csoporténál, csupán a kimenetele alakult szerencsétlenül. Ők azok, akik, ha egyszer hibáztak is csupán, az valakinek súlyos, maradandó, vagy halálos balesetet okozott. Jellemzően nem frissen kerülnek a programba, hiszen az eltiltás, illetve az esetlegesen letöltendő büntetés elsőbbséget élvez. Ugyan nem kimondottan ittas vezető program, de előfordul, fontosak a személyes történetek és a trauma feldolgozás is. Ennek része a helyzet értelmezése, szembesítés, tanácsadás is. A szorongás oldása szintén fő motívum. Általában nem visszaesők, a többi programban magasabb, 15-20% az ismétlők aránya.

Komoly következményekkel jár az ittasan okozott baleset!

Az ittas, – és más befolyásoltság alá eső járművezetők csoportjai

Az ötös, hatos és hetes csoportok résztvevőinek elkülönítése az alkoholezrelék alapján történik. A szabályrendszer szigorú, ha a fent említett pontosság és vezetőképes állapot nem igaz a jelentkezőre, az utánképzést nem teljesítheti. A hiba gyorsan kiderül: a foglalkozásvezető szondáztathat.

V. program – Enyhe, alacsonyabb alkoholezrelékkel

Egy napos program, ahol előfordulnak olyan személyek is, akik valamiért mégsem a pótsofőr mellett döntenek, vagy akik rosszul számoltak az alkohol lebomlásának idejével (például este ittak és reggel vezettek), illetve akik úgy gondolják, hogy egy sörből nem lehet baj. Aztán a zéró tolerancia persze mást mond és a „csak nem futunk bele rendőrbe” valami banális hiba, vagy egyszerű rutinellenőrzés okán „és mégis” -re változik. Ilyenkor bizony már késő arra gondolni, hogy jó ötlet lett volna sofőrszolgálatot hívni.

Ez a program mindig összekapcsolódik az egyes, kettes vagy hármas programok valamelyikével, tehát önállóan nem végezhető.

Ittál? Így válassz sofőrszolgálatot, hogy biztosan a legjobb döntést hozd!

VI. program – Közepes ezrelékszám

Itt is, ahogy a többi csoportban, rendkívül különböző társadalmi és intellektuális rétegekből kerülnek be emberek és fontos hangsúlyt kapnak a személyes történetek, a tanulságok, a csoporthatás. előfordulnak rendszeres ittas vezetők, akik eddig mindig megúszták, az eseti ivó itt ritkább. Megjelenik az ital mellett a drog is, szintén életkortól, nemtől, szociális helyzettől függetlenül. Egyik csoport célja nem a leszokás, hanem a vezetés és a fogyasztás különválasztása – amire például a sofőrszolgálat rendelése is egy jó megoldás.

VII. program – Súlyos, magas alkoholezrelék

A képzés egy hetes, az az ötször öt órás, amit az alkoholistáknak nehéz kibírni ivás nélkül. Mivel ide jellemzően a magas véralkoholszintűek kerülnek, a függőség is jellemzőbb, nem mindenki képes a programot végig csinálni, náluk a program második felére jelentkeznek az elvonás tünetei. A személyes tapasztalatok nagyon nagy hangsúlyt kapnak, hiszen a kiküszöbölendő probléma oka sokszor komoly mentális-, és életvezetési hiba.

A programokon való részvétel a jogerőre emelkedést követően azonnal megkezdhető, és nincs helyhez kötve, bárhol lehetőség van jelentkezni a feltárásra és a programokra egyaránt.

Az utánképzésekből jól látszik, hogy bizony nem éri meg vezetésre képtelen állapotban vezeti. Legyen az oka fáradtság, alkohol-, drog- vagy gyógyszer fogyasztás, betegség, kimerültség, vagy rossz hangulat, jobban járunk, ha a biztos megoldást választjuk és más kezébe adjuk a slusszkulcsot, például a sofőrszolgálat rendelésével a Sofőrhívón, aki biztonságban eljuttat a kívánt végcélhoz.

Ahogy a négyes csoport résztvevői kénytelenek szembesülni vele: kis hibából is lehet óriási baj.

Ha ittál, ne vezess. Sofőrszolgálat rendelésének lépései a Sofőrhívón.

Forrás: 

https://www.utankepzes.hu/index.php/potrendszer#a-pontrendszer-hatalya-ala-tartozo-buncselekmenyek

https://totalcar.hu/magazin/kozelet/2015/10/13/ittas_vezetes_utankepzes/