ClickCease

Módosul a taxi rendelet, emelkednek a taxizás díjai

Drágább lesz a taxi Sofőrhívó logóval

A megnövekedett inflációra és üzemanyagárakra, illetve az ezzel párhuzamosan történt minimálbér emelkedésére hivatkozva hozták meg a döntést, melynek értelmében a korábbi árak a következők szerint módosultak:

A taxizás korábbi 700 forintos alapdíja helyett 2022. május 9-től 1000 forinttal kell számolnunk, a kilométerdíj pedig 300-ról 400 forintra emelkedett. Nőtt a korábbi 75 forintos percdíj is, mostantól percenként 100 forintba kerül. Ez nagyságrendileg 33 százalékos emelést jelent.

Az elmúlt években mind kényelmi, mind anyagi okokból egyre többen döntöttek a saját autós, pótsofőr segítségével történő hazajutás mellett, az ittas állapotban vezetés helyett. A sofőrhívások gyakorisága tovább emelkedhet a taxis tarifa változása és a taxis hiány miatt is.

Bár a tarifaemelést a taxis szervezetek kezdeményezték és a rendelet módosítása ebben, és a bankkártyás fizetések megkönnyítésében is őket segíti, mellette számíthatnak szigorúbb ellenőrzésekre is.

 

Mennyit jelent gyakorlatban a tarifa emelkedés?

Nézzünk egy konkrét példát:

Taxizás ára tarifaemelés után

Egy belvárosi, 7 kilométer hosszú út taxival jelenleg kb. 3100.- forintunkba kerül, míg 2022. május 9. után már 4200 forintot kell fizetnünk ugyanezekkel a paraméterekkel számolva.

A sofőrszolgálat szabadpiac, így az árakban is nagyobb különbség van, de általában véve is olcsóbb, mint taxival oda-vissza utazni, különösen az áremelést követően. Jelenleg a fenti belvárosi 7 km-es távon 6200.-, a tarifa emelés után 8400.- forintunkba kerülne a taxizás oda-vissza. 

Ugyanezen címek között a Sofőrhívó applikációban már 4500 Forinttól kapunk ajánlatokat, ami megfelel a sofőrszolgálatok weboldalán feltüntetett árazásának is. És ekkor az odajutást kényelmesen, magunk tudjuk megoldani, az autóért sem kell elmennünk másnap.

 

Hogyha pedig az ittas vezetésért járó büntetés összegeit vizsgáljuk, a fentiek közül bármelyik sokkal jobban megéri. Alkoholszonda érték és egyéb körülmények függvényében az ittas vezetésért járó pénzbüntetés 30 ezer forinttól akár milliós tételig is terjedhet.

 

Kíváncsi vagy, mit fizet a biztosító ittasan okozott baleset esetén? 

 

Több tényező is indokolja a tarifa emelést

 

Az elmúlt évek számos olyan gazdasági változással jártak, amik indokolták a taxi díjak növekedését. Hiszen jelentős mértékben nőttek a taxizással járó költségek. Ilyenek például a markánsan emelkedő üzemanyagköltségek, a megnövekedett gépkocsiárak és az infláció is.

 

Üzemanyagár emelkedés

Az benzin árak az utolsó taxi tarifa módosítás 2018-as időpontja óta literenként átlagosan 125 forinttal lettek drágábbak, míg a gázolaj literenkénti átlagára 121 forintot emelkedett. A jelenlegi hatósági árszabályozás lejártával pedig feltehetően tovább emelkednek majd az üzemanyagért elkért összegek.

 

üzemanyag áremelkedés diagramon

üzemanyag áremelkedés diagramon

 

2017-ben még 355 forintos átlagárat kellett fizetni egy liter benzinért, két évvel később már 26 forinttal többet, ám ennél jóval nagyobb különbséget láthatunk 2020 és 2022 között eltelt két évben, hiszen itt 121 forinttal drágult az ólommentes 95-ös, és először 2021-ben ment 400 Ft fölé a benzin literenkénti ára.

Ez egy átlagosan 8 liter fogyasztású, benzines jármű esetén a jelenlegi tarifa bevezetésének évéhez képest 100 Ft többletköltséget jelent 10 kilométerenként.

 

Gépkocsi árak változása

A gépjárművek is drágábbak lettek az elmúlt pár évben, különös tekintettel a Covid megjelenése óta tartó idősazkra. Az elmúlt hónapokban az új autó vásárlása már nem zajlik gyorsan és gördülékenyen, mint az korábban tapasztalható volt, ez a tényező pedig szintén hozzájárult a személyautók felértékelődéséhez.

 

használtautó árak növekedése diagramon

használtautó árak növekedése diagramon

 

„Az 5 legnépszerűbb modell aktuálisan 5 éves példányainak átlagár-emelkedése 2019-2021 között modelltől függően 7-42 százalékos volt.

  • Míg 2019-ben átlagosan 2,32 millió forintba került egy 5 éves Opel Astra, idén már 3,02 millió forintba.
  • Az 5 éves Suzuki Swiftek átlagára 2,55-ről 2,74 millió forintra emelkedett.
  • A Skoda Octavia esetén 3,3-ról 3,88 millióra nőtt az átlagár.
  • A Ford Focusnál pedig 2,46-ról 3,23 millió forintra,
  • míg az 5 éves Audi A4-ek esetén 4,38-ról 6,2 millió forintra nőtt.”

-írja a Napi.hu.

A cikkből pedig az is kiderül, hogy ma egy 7 éves autó többe kerül, mint 3 évvel ezelőtt ugyanazon típus 4 éves verziója. A használtautó piac árainak megugrásával a szervizek is elfoglaltabbak lehetnek és többet kérhetnek el, mint korábban. Az autó beszerzési költsége és a szintén növekedő szerviz árak pedig ismételten nagyobb költséget jelentenek a taxisok számára.

 

Magasabb bérigényeket is ki kell szolgálni

 

Mivel az elmúlt években általános drágulás figyelhető meg az élet szinte minden alapvetően szükséges területén, ezért a korábbi életszínvonal fenntartásához több bevétel szükséges.

Ugyanakkor a fővárosi taxi szolgáltatókra 2013 óta egységes szabályok is vonatkoznak, tehát nem lehet olcsóbban megúszni a működést sem. A 2013. szeptember 1-én bevezetett taxirendeletben meghatározták a „traffic yellow” színt, korlátozták a járművek maximális életkorát, kötelezővé tették a légkondicionálót és a bankkártya-terminált, illetve az évszaknak megfelelő gumiabroncs használatot. Az évente megújítandó engedély kiadása tehát ezektől a feltételektől is függővé vált. A szigorú követelmények, a magas költségek és a járványidőszak forgalomkiesésének együtt állása pedig jócskán lecsökkentette a taxis létszámot.

Mint azt a Retro rádió reggeli műsorában (a Retro Rádió Youtube csatornáján meghallgathatod, 1:00:30 -tól) is hosszasan tárgyalták április 25-én manapság taxit kapni sem egyszerű, hiába az előrendelési lehetőség és az applikációk. Többek közt ezért is évek óta növekvő tendenciát mutat a sofőrsegélyt használók száma. Bár nem közvetlen konkurenciája egymásnak a pótsofőr szolgáltatás és a taxis személyszállítás, van átfedés az utazóközösség között.

 

A kényelem is szempont – mert nem csak az anyagiakban lehet különbség

Mivel az ittas járművezetés a Btk. 236-238. §§  pontjában jelölt zéró tolerancia miatt, és biztonságunk megóvása érdekében sem ajánlott, ezért, ha alkoholt fogyasztunk, mindenképp érdemes mérlegelni a lehetőségeinket a hazajutásra.

Bár a fentiekből látszik, hogy már jelenleg – a taxi tarifa emelkedés előtt- is jobban megéri sofőrszolgálatot rendelni, ha saját autóval indultunk útnak, vannak más szempontok is.

Például, hogy két úttal kell számolnunk. Hogyha saját autóval indulunk szórakozni, majd később taxit hívunk a hazajutáshoz, még egy út lesz az is, amikor már józanon visszamegyünk az autónkért. Ezt persze nem kell feltétlen plusz költségnek tekintsük, például, ha a tömegközlekedésre voksolunk, ám ezt az utat kényelmi és idő szempontból mindenképp veszteségnek könyvelhetjük el.

Ha pedig az odaút nem saját autóval történik, akkor vagy plusz diszkomfortban lesz részünk a tömegközlekedésen, vagy extra költségünk lesz az odataxizással. A saját autó komfortérzete, a tény, hogy a csomagtartóban a programunk ideje alatt jó helyen van a holmink, és hogyha mégsem fogyasztanánk alkoholt, akár haza is vezethetünk, jelentősen megkönnyíti a döntést. Akárcsak az az érv, hogy nem kell hazavinni az autót a munka és a szórakozás között.

Olvasnál még a saját autós hazajutás előnyeiről? 

 

Saját autóban kényelmesebb

Saját autóban kényelmesebb

 

Sofőrszolgálatoznak-e a taxi társaságok és taxiznak-e a sofőrszolgálatok?

A komolyabb taxi társaságok jellemzően nem vállalnak pótsofőr szolgáltatást, ennek pedig több oka is van.

Egyrészről alkalmazottaik, vállalkozóik jellemzően saját ritmusban döntenek idejük felhasználásáról, a sofőrszolgálati tevékenységhez azonban legalább két sofőr szükséges fuvaronként.

Hiszen a vendégautóig el kell jutni és onnan vissza kell térni. Ezt a sofőrszolgálatok jellemzően ún. bázisautó használatával oldják meg, tehát elviszi egyik sofőr a másikat a vendég autójához, akit ezt követően saját járművével tovább kísér az úticélhoz, ahol a pótsofőr visszaülhet a bázisautóba. Ehhez tehát két embert szükséges mozgósítani, kétszeres bérköltséggel és az engedélyekkel rendelkező egyik taxi jármű addig nem dolgozik.
A taxik sofőrjei nem feltétlenül vannak felkészülve bármilyen korú és típusú idegen autó vezetésére és a saját autó kényelmi faktora is kiesne számukra, a bevételen pedig osztozniuk kellene.
A sofőrszolgálatok profiljukból adódóan a legkülönbözőbb autók vezetésében szereznek rutint, míg egyébként ők taxi szolgáltatást nem végezhetnek bázisautójukkal olyan esetben sem, mikor a vendég autóba esetleg nem fér be mindenki. Hiszen ahhoz megannyi speciális feltétel teljesülésére – és taxis engedélyre – lenne szükség.

 

Pótsofőr rendelés mellett döntöttél? Van egy-két tuti tippünk! 

 

Forrás:

https://www.napi.hu/magyar-gazdasag/hasznalt-auto-eladas-uj-auto-piac-befektetes.744190.html
https://piacesprofit.hu/gazdasag/egyhangulag-fogadtak-el-a-partok-a-taxi-aremelest-budapesten/?fbclid=IwAR0LmBeHGSrb50Qqlo1b8qH_TdCmeJqQPJGcB1d_cO8OeR5jNkkRt6Xn9qc
https://bkk.hu/hirek/2022/03/folytatodnak-a-budapesti-taxi-szolgaltatasrol-szolo-targyalasok.7425/
Az ittas vezetésért járó büntetés
https://www.ksh.hu/docs/hun/xstadat/xstadat_eves/i_qsf003b.html