Szonda a slusszkulcsban
Szonda a slusszkulcsban, avagy a Volvo eszköze az ittas vezetés ellen.
Az ittas sofőrök által okozott balesetek még mindig jelentős mennyiségben vannak jelen az utakon – és sok esetben halálos áldozatot, áldozatokat követelnek. Bizonyos országokban a közlekedések akár 30% -t alkoholos befolyásoltság alatt lévő sofőrök okozzák. Bővebb statisztikát itt találsz
A Volvo a tudatosság jegyében gondolt egyet és alkoholszondával kombinált indításgátlót dobott a piacra, amiről egy rövid bemutató filmet is láthatunk az alábbi videóban.
Az ötlet pedig követendőnek bizonyult. A kütyü ugyan könnyedén kijátszható, hiszen nincs személyhez kötve az indítás előtti szondafújás, de a jóhiszemű autósnak nagy segítség. Számos országban ugyanis nincs a hazaihoz hasonló zéró tolerancia – igaz, az ittasan okozott balesetek száma is nagyobb.
Itthon már egyetlen alkohol molekula is büntetendő, így a szonda önkéntes használata legfeljebb abban segíthet, ha nem tudjuk pontosan, a pár órája fogyasztott pohár bor felszívódott-e már. A környező országokban engedékenyebb szabályait azonban könnyebb lesz így betartani: a brit autósok 0,8 ezrelék véralkohol szintig ülnek a volán mögé legálisan, az átlagos megengedett szám pedig nagyjából 0,3-0,5 ezrelék között mozog. De mit tud a slusszkulcsba rejtett alkoholszonda?
A mobil egységbe fújva az üzemanyagcellás technológiára épülő kütyü jeleket küld az autó elektronikus rendszerének, ami a továbbított értékektől függően a következőképp reagál:
(Forrás: https://www.autoblog.hu/hirek/alkoholszonda_a_volvotol/)
Ezek az értékek a svéd törvényeknek felelnek meg, de egyes országok törvényeihez tudják igazítani a Volvo szakszervizekben.
A szonda adatait fél órán át tárolja a rendszer, így egy tankolás vagy rövid megálló miatt nem szükséges újra fújni.
Kötelezővé tennék a szondát a sluszkulcsban?
Az Európai Parlament döntése alapján 2022. tavaszától az új autókban kötelező felszereltséghez fog tartozni az indításgátló alkoholszonda is. (https://rtl.hu/rtlklub/hirek/-kotelezo-lesz-az-alkoholszonda-2022-autogyartas-2019). Ezzel együtt olyan intelligens eszközök beépítése is kötelező lesz, mint fáradtságot, figyelmetlenséget érzékelő rendszer, tolatóradar, vészfékjelzés, esemény-adatrögzítő. Az újítások, ha nem játszák ki, vagy kapcsolják ki a sofőrök a kötelezően beépített funkciókat, várhatóan hosszútávon mintegy 20% -kal csökkentik majd a balesetek számát.
Addig viszont, dönts jól szonda nélkül is és használj SofőrHívót! Legyél benne a 20%-ban, aki elkerüli a balesetet, mert felelős autósként nem ül ittasan a volán mögé!